Färjestad-Sveriges snålaste Ishockeylag

Sedan tidigare har man kunnat läsa om Färjestads krav på Frögren, Ska du lämna oss får du betala. Nu är detta ett faktum Frögren köpte ut sig från sitt kontrakt med Färjestad NHL drömmen blev sann för Jonas Frögren, 27. Landslagsbacken fick betala runt 2,5 miljoner kronor för att Färjestad skulle släppa honom.

Envägskontraktet över två år med klassiska Toronto Maple Leafs blev klart i går.

Problemet var att Frögren satt fast i ett kontrakt med Färjestad. Och utan ett gällande NHL-avtal var inte Färjestad berett att släppa backklippan utan ekonomisk kompensation. Samtidigt som NHL-klubbarna - enligt det gällande kollektivavtalet - är förbjudna att betala pengar för kontraktsbundna spelare.


"Fått mer pengar"

Lösningen blev att Frögren löste sig själv från kontraktet med Färjestad. En affär som, enligt vad Sportbladet erfar, kostade landslagsbacken runt 2,5 miljoner kronor.

- Vi har bestämt att inte kommentera några detaljer. Allt jag kan säga är att vi fått mer pengar än vad vi skulle ha fått med det gamla NHL-avtalet, säger Färjestads sportchef Thomas Rundqvist.

Första året tjänar Frögren 2,8 miljoner kronor brutto, andra året 5,4 miljoner. Dessutom har han - enligt vad Sportbladet erfar - fått en sign on-bonus.

- Det stämmer att jag har kompenserats ekonomiskt av Toronto. Annars hade jag aldrig kunnat köpa ut mig från kontraktet med Färjestad, säger Frögren.

"Nya tider"

Eftersom det gamla NHL-avtalet inte gäller så är upp klubbarna att släppa kontrakterade spelare och visst kan jag förstå om klubbarna vill ha kompensation men att spelaren ska vara tvungen betala tycker jag är fel och som i Frögrens fall 2,5 miljoner är mycket.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback